Eskişehir Sanayi Odası tarafından Pazar günü gönderilen bir ‘’haber bülteni’’…

‘’Gazetelerde yayınlanmak üzere’’ hazırlanmış.

Hazırlayanlar sağ olsunlar…’’Gazete yöneticilerine kolaylık olsun diye’’ başlıkları bile belirlemişler.’’

Belirledikleri ana başlık ‘’TÜRKİYE'DEN İLK ESO KABUL EDİLDİ’’…

Oldukça iddialı bir başlık…

Alt başlığın da ondan aşağı kalır bir yanı yok.

‘’Otomotiv sektörü devler liginde’’ denilmiş.

Oldukça iddialı başlıklar karşısında heyecanlanmamak elde değil…

İnsan heyecanlanıyor, metni ‘’bir solukta okuyası’’ geliyor.

Hazırlanan ‘’haber metni’’, başlıklarla son derece uyumlu…

İddialı söylemler içeriyor.

 ‘’Eskişehir Sanayi Odası (ESO) Avrupa'da faaliyet gösteren önemli otomotiv kümeleri tarafından kurulmuş olan Avrupa Otomotiv Kümeleri Ağına (EACN) ortak oldu. Eskişehir Sanayi Odası, platforma Türkiye'den kabul edilen ilk kuruluş olarak kayıtlara geçerken, otomotiv sektörünün Avrupa'daki en önemli şemsiye kuruluşlarından biri olan EACN'nin 20. üyesi olarak kabul edildi.’’

Başlangıç böyle…

‘’Müjde sayılabilecek bir duyuru’’demek yanlış olmaz.

‘’Haber bülteni’’kapsamında ESO Başkanı Celalettin Kesikbaş’ın açıklamaları da var.

Olmaması düşünülemez zaten…

Böylesi bir ‘’başarı’’ söz konusu iken ‘’başarının mimarı’’ da konuşur elbette ki…

Celalettin Kesikbaş diyorki

"Şehrimizin otomotiv sektörünü de hak ettiği yere getirmek, sektörün gelişmesini sağlamak ve yeni yatırımları şehrimize kazandırmak için yola çıktık. Türkiye'den ilk ve tek kabul edilen kurum olduğumuz için heyecanlıyız. Başta yerli otomobilimiz olmak üzere ülkemiz ve şehrimiz otomotiv sektörüne üyelerimizle katkı sunacağız…’’

"Yeni iş fırsatları yaratmak, işbirliğine dayalı araştırma projelerini teşvik etmek ve geleceğin endüstrisi alanında modernizasyona dayalı ortak yatırımlar için Avrupa'daki küme üyeleri ile çalışmalar gerçekleştireceğiz. Özellikle KOBİ'lerin rekabet gücünü artırmak, bölgeler arası stratejik işbirliğini inşa etmek amacıyla çeşitli faaliyet ve projeler yapacağız"…

‘’EACN üyeliği ile Eskişehir otomotiv sektörünün bir nevi devler liginde temsil edilecek. ESO'nun katılımıyla ülkemiz de temsil edilmiş olunacaktır. Ortaklığın ESO üyesi firmalara ve Eskişehir otomotiv endüstrisine ciddi katkılar sunması bekliyoruz. Şehrimize özellikle de otomotiv sektörümüze hayırlı olsun…’’

Celaletin Kesikbaş’ın dedikleri de böyle…

Böylesi sözler karşısında insanın ‘’helal olsun sana’’ deyip ‘’omuzlara alası’’ geliyor.

Ama ah şu gerçekler olmasa…

Eskişehir’in gerçekleri ortada…

Söylenilenlerle gerçekler birlikte değerlendirildiğinde oluşan sorula oldukça fazla…

Eskişehir’de ‘’otomotiv sektörü’’ diye bir şey yok.

‘’Otomotiv sektörünün yan sanayi’’ olarak tanımlanabilecek firma sayısı bile parmakla gösterilecek kadar az.

Onun içindir ki, ESO bünyesinde oluşturulmuş bir ‘’otomotiv kümelenmesi’’ de yok.

Kümelenme oluşturulan sektörler belli…

Havacılık, Raylı Sistemler, Madencilik, Seramik ve Mobilyacılık…

Dahası…

ESO bünyesinde yasa ve yönetmelikler gereği oluşturulan ‘’meslek gurupları’’ var.

Aralarında ‘’otomotivcilere meslek gurubu’’ diye bir ‘’otomotivcilere özel’’ bir gurup yok.

Nedeni de ‘’gurup oluşturmaya yetecek kadar üyeye sahip olmaması’’…

Otomotiv sektörüne yönelik üretim yapan firmalar, başka alanlarda iş yapan firmalarla birlikte 15’nci meslek gurubunda yer alıyor.

Bu gerçekler karşısında oluşan bir soru var.

-Eskişehir’de otomotiv sektörü yok. ‘’Otomotiv sektörü yan sanayi’’ sayılabilecek firma sayısı çok az… ESO bünyesinde ‘’otomotivcilere özel bir meslek gurubu’’ da bulunmuyor… Doğal olarak ‘’otomotiv kümelenmesi’’ de oluşturulmuş değil…

İyi de ‘’otomotiv kümelenmesi’’ oluşturamayan ESO, nasıl oluyor da ‘’Avrupa Otomotiv Kümelenmeleri Ağı (EANC) ortağı’’ olabiliyor?

Nasıl olduysa olmuş işte…

Hem de ‘’Türkiye’den ilk ve tek ortak’’ olarak…

Türkiye’de ‘’otomotiv sektörü’’ denildiğinde ilk akla gelen il neresi olur?

Tartışmasız Bursa olur.

Bir liste hazırlanacak olsa Eskişehir’in o listede yer alması bile mucize olur.

Ama ‘’Türkiye otomotiv sektörünün merkezi’’ olan Bursa’nın Sanayi Odası ‘’Avrupa Otomotiv Kümelenmeleri Ağı ortağı’’ olamıyor da ‘’otomotiv kümelenmesi’’ bile olmayan ESO ‘’Türkiye’den ilk ve tek ortak’’ olarak kabul ediliyor.

Merak ediyoruz… Bursa Sanayi Odası, söz konusu kümelenmeye neden ortak değil?

Ortak olmak için girişimde bulunmadı mı, yoksa bulundu da ‘’gerekli koşullara sahip olmadığı için’’ alınmadı mı?

Bilemiyoruz artık…

Yalnız ‘’başkan farkı’’ etkili olmuş olabilir.

Onların da Celalettin Kesikbaş gibi ‘’cevval’’ bir başkanları olsaydı çoktan ortak olurlardı.

Neyse…

Celalettin Kesibaş’ın söylemine bakılırsa ‘’ESO artık yerli otomobile hizmet verecek konumda’’…

Şimdi yerli otomobil üretimi için Eskişehir’i tercih etmeyenler mahcubiyet duyar artık…

ESO’da ‘’Avrupa Otomotiv Kümelenmeler Ağına, Türkiye’den ilk ve tek ortak olacak bir potansiyel’’ varken Eskişehir’i tercih etmediler.

Artık onlar ‘’ESO desteğine muhtaç’’ olacaklar…

Neyse…

BİLGİLENDİRME BAŞKA ŞOV BAŞKA

İşin şakası bir yana…

ESO, şu veya bu şekilde de olsa ‘’Avrupa Otomotiv Kümelenmeleri Ağına ortak’’ olmuş.

Bu oda adına ‘’bir başarı’’ sayılabilir.

Ancak ortada öyle ‘’Eskişehir otomotiv sektörü devler liginde’’ denilebilecek kadar abartılacak bir yanı da yok.

Belki Celalettin Kesikbaş’a ‘’prestij kazandırmış’’ olabilir ama Eskişehir’in kazanacakları konusunda pek bir şey kazanamayacağı görülse de peşinen bir şey söylenemez.

İşin bir yanı daha var.

Bir gelişmeyi kamuoyuna duyurmak elbette ki iyidir.

Buna kimsenin söyleyecek sözü olmaz…

Ama gelişmeyi abartmak, olamayan bir şeyi ‘’olmuş’’ gibi göstermeye çalışmak başka bir şey.

Ona ‘’kamuoyunu bilgilendirme’’ değil ‘’şov yapma’’ deniliyor.

Tamam… Geleceğe yönelik kişisel hesapları olanlar için ‘’Gazetelere manşet olmak’’ güzeldir.

Ancak ‘’gazetelere manşet olmak için çaba harcamak’’ için aynı şey söylenemez.

Bazen kantarın topuzu fazla kaçırıldığında komik duruma da düşülebilir.