Açık ve uzaktan öğretim alanında dünyanın sayılı kurumları arasında yer alan Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi (AÖF), özel gereksinimli bireyler için sunduğu erişilebilir ve kapsayıcı eğitim uygulamalarıyla dikkat çekiyor.

Dijital dönüşümle güçlenen erişilebilirlik: e-Kampüs modeli

Anadolu Üniversitesi, e-Kampüs sistemi üzerinden sunduğu dijital öğrenme altyapısıyla zaman ve mekândan bağımsız bir eğitim ortamı sağlıyor. Görme engelli öğrenciler için sesli kitaplar ve özet içerikler, işitme engelli öğrenciler için ise ünitelere özel altyazılı videolar hazırlanıyor. Etkileşimli içerikler, canlı dersler ve öz-yönetimli öğrenme olanakları sayesinde öğrenciler hem akademik hem de sosyal açıdan desteklenen kapsayıcı bir öğrenme deneyimi yaşıyor.

Ekonomik engelleri azaltan destekler

AÖF, yüzde 40 ve üzeri engellilik oranına sahip öğrencilerin dönem öğretim giderlerini tamamen karşılıyor. Ayrıca dönem öğrenim ücreti için engel oranına bağlı ek indirimler uygulanıyor. Sınavlarda ise okuyucu-kodlayıcı desteği, büyük puntolu kitapçıklar ve ağır engeli bulunan öğrenciler için evde veya hastanede sınava girme imkânı sunuluyor.

Engelsiz AÖF Komisyonu çalışmalarına başladı

Erişilebilirlik ve kapsayıcı eğitim hizmetlerini güçlendirmek amacıyla kurulan Engelsiz AÖF Komisyonu, ilk toplantısını 28 Kasım 2025’te gerçekleştirdi. Toplantıya, Açıköğretim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Aras Bozkurt, Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İbrahim Halil Diken ve fakülte temsilcilerinin yanı sıra ilgili akademik birimlerden uzman isimler katıldı. Komisyon, özel gereksinimli öğrencilerin tüm akademik ve idari süreçlerine yönelik iyileştirme projelerini gündemine aldı.

Gündemde: 4. Engelsiz Açıköğretim Çalıştayı

Komisyonun öncelikli planları arasında, Mayıs 2026’da düzenlenecek “4. Engelsiz Açıköğretim Çalıştayı” yer alıyor. Çalıştayın ana temaları “Yapay Zekâ Destekli Öğrenme” ve “Erişilebilirlik” olarak belirlendi. Etkinlik kapsamında başarı hikâyelerinin paylaşılacağı “Eğitim Engelleri Aşar” paneli düzenlenecek; özel gereksinimli öğrencilerin öğrenme süreçleri, materyal tasarımı, ölçme-değerlendirme ve sosyal katılım başlıklarında grup çalışmaları yapılacak.

Çalıştay sonunda elde edilecek raporun tüm paydaşlarla paylaşılması ve erişilebilirlik alanındaki iş birliklerinin yaygınlaştırılması hedefleniyor.

Muhabir: Nilay Erdoğan