Araçların yola temas eden tek parçası olan lastikler, birçok görevi yerine getirdiği için hayati öneme sahipler. Güvenlik, yakıt tüketimi ve konfor gibi alanlarda lastiğin doğru seçilmesi ve bakımının yapılması oldukça önem taşıyor. Otomobilinize uygun olmayan lastikler ise üstlendiği görevleri yerine getiremez iyi bir performans sergileyemez ve sorunları da beraberinde getirir. Lastiğinizin gücünün ortaya çıkışını ya da eksikliklerini yağışlı havalarda kolayca hissedebilirsiniz. Bunları anlamanın basit çözümleri ıslak zeminde yol tutuşu, yakıt tüketimi ve sürüş duygusudur.
Yoldaki su birikintileri nedeniyle yakıt tüketiminin artabileceği bir sır değil. Bunun nedeni, yağışlı havalarda direncin artması ve dolayısıyla motorun daha yüksek hızlara ihtiyaç duymasıdır.
Kuru havalarda düz asfaltta yaklaşık 80 km/s hızla giderken ortaya çıkan yakıt tüketiminiz ıslak zeminde lastiklerinizin dirence dayanamaması nedeniyle yaklaşık yüzde 40 daha fazla artar. Aynı zamanda, zemine ve araca uygun seçilmeyen lastikler, sürüş veya frenleme esnasında ortaya çıkabilen suda kızaklama nedeniyle kazaya sebebiyet verebilir.
Bu tür koşullar altında kontrollü hız yapmak, aracın davranışını sezebilmek ve lastiğin türüne göre sürüş stiline geçiş yapmak gerekir.
Islak zeminde yol tutuşu hangi derecede olmalı?
Lastiklerinizin en iyi performanslardan birini yağışlı havalarda sergileyeceğini yukarıda belirtmiştik. “Kuru havada araba sürmeyecek miyiz?” Elbette süreceğiz, fakat ıslak zemin derecesi satın alınan lastiklerin neredeyse tümünde bulunur. Yazlık, kışlık hangi lastik türü seçerseniz seçin lastik etiketlerini göz ardı etmemek gerekiyor.
AB lastik etiketi karlı ve buzlu yol şartlarında lastik performansları hakkında ek bilgiler içerir. Islak zeminde yol tutuş ve dönüş direncine yönelik etiket sınıflarının ölçeği, artık 7 sınıf yerine 5 sınıftan oluşmaktadır. Bu sınıflar, A’dan E’ye kadar harf olarak sıralanır.
Islak zeminde yol tutuşu lastiğin ıslak zemin koşullarında yola tutunabilme yeteneğidir. AB derecelendirmesi, ıslak zeminde yol tutuş ile yalnızca lastiğin ıslak zeminde frenleme performansına odaklanır. Performans, A sınıfı ile E sınıfı arasında derecelendirilir. Yüksek derecede ıslak zeminde yol tutuşa sahip lastikler, ıslak yollarda tam fren uygulandığında daha kısa mesafede durma özelliğine sahiptir.